Gemeentemuseum Den Haag

Je neus achterna

Tijdens deze museumles draait het om een verhaal over twee kinderen op schilderijen.
De leerlingen maken ‘samen met hen’ een tocht langs beelden, schilderijen, keramiek en méér – langs alles waaraan je plezier kunt beleven in een kunstmuseum. Met een heuse knapzak, waar van alles inzit, gaan ze op pad. Bij ieder kunstwerk uit ‘het verhaal’ doen de leerlingen een creatieve opdracht. Daarin komt tekenen, toneelspelen, muziek en boetseren aan bod. De kinderen oefenen in het kijken naar en vertellen over kunst en museumvoorwerpen. Maar wat is de meest bijzondere creatie?
Tot besluit van de dwaaltocht volgt een ontroerende ontdekking…

Aantal leerlingen en begeleiding

Maximaal 35 leerlingen
2 begeleiders

Doelstellingen van de les

De leerlingen kijken naar kunst, praten over wat zij zien en wat ze daarbij denken en ontdekken dat je verhalen kunt vertellen over en naar aanleiding van kunstwerken.
De leerlingen leren dat je in een kunstmuseum uiteenlopende objecten kunt bekijken, behorend bij verschillende disciplines: schilderkunst, beeldhouwkunst, fotografie, toegepaste kunst en mode (al naar gelang de wisselende actuele tentoonstellingen). De leerlingen weten dat kunstwerken en museumobjecten in een kunstmuseum: verzameld, tentoongesteld, beschermd en bewaard worden voor mensen nu en in de toekomst.
Aan de hand van creatieve opdrachten die beeldend, muzikaal of theatraal van aard zijn, reageren de leerlingen op kunstwerken.