Panorama Mesdag

Met Mesdag mee, naar de zee

Hoe is het mogelijk dat we anno 2018 nog steeds zo’n magische ervaring hebben, wanneer we in het museum aan de Zeestraat het Seinpostduin opklimmen en we plotseling aan zee staan. We zien de vissersvloot beneden op het strand liggen, de zee in de verte en het dorp Scheveningen en Den Haag achter ons. Hoe hebben Sien en Hendrik Willem Mesdag dit enorme kunstwerk, geschilderd in 1881, voor elkaar gekregen…? Het Panorama staat centraal in deze les, maar de leerlingen bekijken in de zalen ook verschillende schilderijen en maken schetsen ter plekke met grafietstift.
In het atelier onderzoeken ze kleur en vorm van de onderdelen: lucht, zee en zand.
De schetsen gebruiken de leerlingen voor de ‘stoffering’, zo komen de begrippen ruimte en perspectief aan de orde.

Doelstellingen van de les

De leerlingen ervaren en beleven de ruimtelijke illusie van het duin en het strand. Zij krijgen inzicht in de techniek die Mesdag heeft ontwikkeld voor het maken van het Panorama. Ook de restauratie van het meer dan 130 jaar oude doek komt aan bod. Bij het maken van een groot groepswerk leren de leerlingen samenwerken.

Aantal leerlingen en begeleiding

Maximaal 30 leerlingen
2 begeleiders

Vakken en kerndoelen van de les

Nederlands: 1,2 Oriëntatie op jezelf en de wereld: 51 t/m 53.
Kunstzinnige oriëntatie: 56.