Humanity House

Op de vlucht!

Aantal leerlingen en begeleiding

Maximaal 30 leerlingen
2 begeleiders

Shaza: “het is moeilijk om vluchteling te zijn. Mensen vinden je geen echt mens.”

Vluchtelingen beheersen het nieuws. Maar vaak wordt er óver hen gepraat, in plaats van mét hen. In het Humanity House komen vluchtelingen zelf aan het woord. Want waarom laat iemand alles achter? En wat maakt hij dan allemaal mee tijdens en na zijn vlucht? In de ervaringsreis kruipen leerlingen eerst zelf in de huid van een vluchteling. Daarna ontmoeten ze – virtueel – acht mensen die hun vluchtverhaal vertellen. Shaza Manla (12) uit Syrië bijvoorbeeld, een muziektalent met grootse plannen voor de toekomst.

Na afloop van de ervaringsreis gaat de groep aan de slag met een creatieve opdracht. Onder begeleiding van een kunstenaar die ook is gevlucht maken de leerlingen een kunstwerk waarin het verhaal van een vluchteling wordt gevat. Ze bepalen welk onderdeel ze willen ‘doorvertellen’ en ze leren waarom het belangrijk is dat deze verhalen worden bewaard.

Doelstellingen van de les

Een bezoek aan het Humanity House biedt leerlingen een nieuw perspectief op de wereld. Ze maken kennis met de verhalen van vluchtelingen die inmiddels in Nederland wonen en leren dat dit verhalen zijn die ook onderdeel zijn van ons cultureel erfgoed. De ervaringsreis prikkelt het inlevingsvermogen en de verwerkingsles daagt leerlingen uit hun creativiteit in te zetten.

Vakken en kerndoelen van de les

Nederlands: 3, 9
Oriëntatie op jezelf en de wereld: 34, 37, 47
Kunstzinnige oriëntatie: 54, 55, 56