Kinderboekenmuseum

Wat was er eerst? Het woord of het beeld?

Illustraties in kinderboeken zijn vaak de eerste kennismaking met beeldende kunst. Het Kinderboekenmuseum hangt vol met spannende, ontroerende en grappige illustraties. In deze les kruipen leerlingen in de huid van de illustrator en gaan na welk fragment uit een tekst er in beeld gevangen is. Heeft de illustrator dit letterlijk gedaan of juist gebruikgemaakt van zijn fantasie?

Hoe werken schrijver en illustrator samen? Is er eerst tekst en volgt daarbij een illustratie of andersom? Uiteraard gaan de leerlingen zelf aan de slag. Ze stappen in de rol van illustrator door tekenopdrachten uit te voeren en bedenken hun eigen verhalen bij illustraties.

Doelstellingen van de les

De leerlingen maken kennis met illustraties als kunstvorm. Ze onderzoeken op actieve wijze de verschillen en ontdekken hoe fantasie werkt en hoe woord en beeld elkaar aanvullen.

Aansluiting bij kerndoelen: 48, 50, 51, 54, 55, 56
Vakken: Kunst/CKV
Lesmateriaal: voorbereidende en/of verwerkende lesmateriaal
Aantal leerlingen en begeleiding: maximaal 30 leerlingen en 2 begeleiders