Kunstmuseum Den Haag

Wonen in een schilderij

In ons museum maken de leerlingen kennis met De Stijl en de Nieuwe Kunst, twee stromingen waarin interieurvormgeving net zo belangrijk werd gevonden als de schilderkunst. De kunstenaars spraken zelfs van ‘wonen in een schilderij’. In deze les wordt inzichtelijk gemaakt wat daarmee werd bedoeld.
De Dijsselhofkamer is ontworpen volgens de Nieuwe Kunst die rond 1900 populair was. De leerlingen bekijken de opstelling van het unieke, ambachtelijk gemaakte interieur en ontdekken de verfijnde details. Alles in de kamer is in harmonie met elkaar, het is een kunstwerk waarin alle disciplines samenkomen.

De leerlingen vergelijken deze kamer met de originele Jongenskamer van Vilmos Huszár, uitgevoerd volgens de regels van De Stijl. Wat zijn de verschillen en wat hebben de ontwikkelingen in de maatschappij te maken met het ontstaan van De Stijl?

De leerlingen ontdekken de regels van De Stijl, die werden toegepast in de vormgeving en in de schilderkunst. Zouden zij zelf willen wonen in een schilderij? Of kijken zij er liever naar? Door ontwerpopdrachten in het museumatelier en op zaal wordt deze activiteit voor zowel doeners als denkers een boeiende ontdekkingstocht.

Doelstellingen van de les

De leerlingen maken kennis maken met De Stijl en de Nieuwe Kunst. Zij vergelijken autonome kunstwerken met toegepaste kunst en onderzoeken hoe een stijl(periode) zichtbaar wordt binnen verschillende kunstdisciplines. Ze ontdekken het effect van maatschappelijke ontwikkelingen op kunst en denken na over de rol van de kunstenaar in de maatschappij.

fotografie: Chelsey Honders