Alle vmbo-niveaus en havo/vwo, klas 1 t/m 3 Menu A, B en C
Per cultuurmenules VO zijn er 4 competenties. Sommige tussendoelen komen in de lessen direct ter sprake, andere zullen door opeenstapeling van ervaringen duidelijk worden.
|
|
Klas 1 |
Klas 2 |
Klas 3 |
competentie |
kijken, luisteren |
als in klas 1 + |
als in klas 1 en 2 + |
definitie |
de leerling maakt kennis met kunst en cultuuruitingen van professionele kunstenaars |
de leerling leert dat er samenhang is binnen kunst en cultuur en vergelijkt historische verschillen in tijd en cultuur met de huidige tijd |
de leerling kan kunst en cultuur in een maatschappelijke context plaatsen |
erfgoedlocatie |
de leerling maakt kennis met cultureel erfgoed uit zijn leefomgeving [het museum dat wordt bezocht], kan kenmerken van cultuuruitingen herkennen en benoemen |
de leerling verwondert zich, maakt kennis met de drijfveren en identiteit van kunstenaars en spiegelt dit aan zijn eigen leven/identiteit |
de leerling ontdekt aan de hand van de opgedane ervaringen in de vorige lessen steeds meer dat kunst en cultuur dwarsverbanden aangaat binnen maatschappelijke thema’s en ontdekt de bredere context |
|
|
Klas 1 |
Klas 2 |
Klas 3 |
competentie |
onderzoeken, beschouwen, analyseren, verslag doen |
als in klas 1 + |
als in klas 1 en 2 + en interpreteren |
definitie |
de leerling kan in een creatief proces een opdracht uitwerken door een bepaald thema te verkennen / de leerling leert waar te nemen, creatief te denken, doet nieuwe ideeën op |
de leerling kan zich meer verdiepen in een bepaald thema |
de leerling onderzoekt verschillende mogelijkheden en oplossingen van een opdracht in de verwerking van een thema / de leerling ervaart actuele waarden in kunst en cultuur |
erfgoedlocatie |
de leerling werkt tijdens de les samen met medeleerlingen aan een opdracht binnen een bepaald creatief proces en ontdekt dat er verschillende manieren/invalshoeken zijn om naar kunst en cultuur te kijken |
de leerling verruimt zijn blik vanuit zijn eigen wereld door in aanraking te komen met werk van kunstenaars |
de leerling ontdekt dat kunst en cultuur vaak gaat om actuele gebeurtenissen in de maatschappij en leert dat het een afspiegeling kan zijn van de maatschappij |
|
|
Klas 1 |
Klas 2 |
Klas 3 |
competentie |
produceren, presenteren |
als in klas 1 + |
als in klas 1 en 2 + |
definitie |
de leerling kan alleen of met een groepje aan een opdracht werken. |
de leerling kan interpreteren en eigen gevoelens en ervaringen gebruiken in een opdracht |
de leerling kan uitdrukking geven aan eigen gevoelens en ervaringen, vormgeven aan verbeelding en kan communiceren door middel van woord, beeld en lichaamstaal |
erfgoedlocatie |
de leerling maakt (zelfstandig of met een groepje) een werk of een opdracht waarbij hij zijn eigen ervaring kan weergeven |
de leerling werkt aan eigen kunstzinnige vermogen in de opdracht die hij krijgt en voert deze zelfstandig uit of met een groepje en kan het vervolgens samen met het groepje bekijken |
de leerling ontdekt door het maken van een werk/opdracht dat hij zelf ook in staat is een (actueel) thema/onderwerp op een kunstzinnige manier uit te werken en kan dit bij anderen onder de aandacht brengen |
|
|
Klas 1 |
Klas 2 |
Klas 3 |
competentie |
reflecteren, evalueren |
als in klas 1+ |
als in klas 1 en 2 + |
definitie |
de leerling kan in eigen bewoordingen weergeven wat hij heeft ervaren |
de leerling kan cultuuruitingen van zichzelf presenteren en toelichten |
de leerling kan van zichzelf en anderen interpreteren en waarderen, kan keuze toelichten |
erfgoedlocatie |
de leerling kan een reflectie geven van keuzes en ervaringen en kan dit delen met de groep of met een klein groepje / de leerling laat zien hoe hij het creatieve proces heeft doorlopen en kan zijn eigen gevoel en ervaring weergeven |
de leerling kan verslag doen van zijn ervaringen alleen of in een groepje / de leerling wordt gestimuleerd om eigen, verschillende mogelijkheden te bedenken en alleen of samen met medeleerlingen keuzes te maken |
de leerling begrijpt dat kunst en cultuur onderdeel zijn van het leven en uitdrukking geven aan allerlei maatschappelijke en persoonlijke uitingen |