Cultuurmenu VO leerlijn ‘Kunst en cultuur’: CKV en kunst |
|||
Alle vmbo-niveaus en havo/vwo, klas 1 t/m 3 Menu A, B en CPer cultuurmenules VO zijn er 4 competenties. Sommige tussendoelen komen in de lessen direct ter sprake, andere zullen door opeenstapeling van ervaringen duidelijk worden. |
|||
Klas 1 | Klas 2 | Klas 3 | |
---|---|---|---|
competentie | kijken, luisteren | als in klas 1 + | als in klas 1 en 2 + |
definitie | de leerling maakt kennis met kunst en cultuuruitingen van professionele kunstenaars | de leerling leert dat er samenhang is binnen kunst en cultuur en vergelijkt historische verschillen in tijd en cultuur met de huidige tijd | de leerling kan kunst en cultuur in een maatschappelijke context plaatsen |
erfgoedlocatie | de leerling maakt kennis met cultureel erfgoed uit zijn leefomgeving [het museum dat wordt bezocht], kan kenmerken van cultuuruitingen herkennen en benoemen | de leerling verwondert zich, maakt kennis met de drijfveren en identiteit van kunstenaars en spiegelt dit aan zijn eigen leven/identiteit *Praktijkonderwijs: de leerling verwondert zich, maakt kennis met de drijfveren van kunstenaars. |
de leerling ontdekt aan de hand van de opgedane ervaringen in de vorige lessen steeds meer dat kunst en cultuur dwarsverbanden aangaat binnen maatschappelijke thema’s en ontdekt de bredere context *Praktijkonderwijs: de leerling ontdekt wat een de maatschappelijke context is en kan kunst en cultuur in deze context plaatsen |
Klas 1 | Klas 2 | Klas 3 | |
competentie | onderzoeken, beschouwen, analyseren, verslag doen | als in klas 1 + | als in klas 1 en 2 + en interpreteren |
definitie | de leerling kan in een creatief proces een opdracht uitwerken door een bepaald thema te verkennen / de leerling leert waar te nemen, creatief te denken, doet nieuwe ideeën op | de leerling kan zich meer verdiepen in een bepaald thema | de leerling onderzoekt verschillende mogelijkheden en oplossingen van een opdracht in de verwerking van een thema / de leerling ervaart actuele waarden in kunst en cultuur |
erfgoedlocatie | de leerling werkt tijdens de les samen met medeleerlingen aan een opdracht binnen een bepaald creatief proces en ontdekt dat er verschillende manieren/invalshoeken zijn om naar kunst en cultuur te kijken | de leerling verruimt zijn blik vanuit zijn eigen wereld door in aanraking te komen met werk van kunstenaars | de leerling ontdekt dat kunst en cultuur vaak gaat om actuele gebeurtenissen in de maatschappij en leert dat het een afspiegeling kan zijn van de maatschappij |
Klas 1 | Klas 2 | Klas 3 | |
competentie | produceren, presenteren | als in klas 1 + | als in klas 1 en 2 + |
definitie | de leerling kan alleen of met een groepje aan een opdracht werken. | de leerling kan interpreteren en eigen gevoelens en ervaringen gebruiken in een opdracht | de leerling kan uitdrukking geven aan eigen gevoelens en ervaringen, vormgeven aan verbeelding en kan communiceren door middel van woord, beeld en lichaamstaal *Praktijkonderwijs: de leerling krijgt hiervan 2 opties |
erfgoedlocatie | de leerling maakt (zelfstandig of met een groepje) een werk of een opdracht waarbij hij zijn eigen ervaring kan weergeven | de leerling werkt aan eigen kunstzinnige vermogen in de opdracht die hij krijgt en voert deze zelfstandig uit of met een groepje en kan het vervolgens samen met het groepje bekijken | de leerling ontdekt door het maken van een werk/opdracht dat hij zelf ook in staat is een (actueel) thema/onderwerp op een kunstzinnige manier uit te werken en kan dit bij anderen onder de aandacht brengen |
Klas 1 | Klas 2 | Klas 3 | |
competentie | reflecteren, evalueren | als in klas 1+ | als in klas 1 en 2 + |
definitie | de leerling kan in eigen bewoordingen weergeven wat hij heeft ervaren | de leerling kan cultuuruitingen van zichzelf presenteren en toelichten *Praktijkonderwijs: De leerling vertelt iets over een cultuuruiting van zichzelf. |
de leerling kan van zichzelf en anderen interpreteren en waarderen, kan keuze toelichten |
erfgoedlocatie | de leerling kan een reflectie geven van keuzes en ervaringen en kan dit delen met de groep of met een klein groepje / de leerling laat zien hoe hij het creatieve proces heeft doorlopen en kan zijn eigen gevoel en ervaring weergeven | de leerling kan verslag doen van zijn ervaringen alleen of in een groepje / de leerling wordt gestimuleerd om eigen, verschillende mogelijkheden te bedenken en alleen of samen met medeleerlingen keuzes te maken | de leerling begrijpt dat kunst en cultuur onderdeel zijn van het leven en uitdrukking geven aan allerlei maatschappelijke en persoonlijke uitingen |
Cultuurmenu VO leerlijn ‘Maatschappijvakken’: maatschappijleer, geschiedenis, aardrijkskunde |
|||
Alle vmbo-niveaus en havo/vwo, klas 1 t/m 3 Menu D t/m GPer cultuurmenules VO zijn er 4 competenties. Sommige tussendoelen komen in de lessen direct ter sprake, andere zullen door opeenstapeling van ervaringen duidelijk worden. |
|||
Klas 1 | Klas 2 | Klas 3 | |
---|---|---|---|
competentie | kijken, luisteren | als in klas 1+ | als in klas 1 en 2 + |
definitie | de leerling maakt kennis met erfgoedobjecten en historische bronnen en kan zich verwonderen over het andere en het eigene | de leerling ziet grotere verbanden | als in klas 1 en 2 + |
erfgoedlocatie | de leerling kan objecten en bronnen plaatsen in de historische of geografische context, maakt kennis met de verhalen die hier bij horen / de leerling maakt kennis met de diversiteit van het historische bronnenmateriaal | de leerling ontdekt in welke erfgoedinstelling welk bronmateriaal bewaard wordt / de leerling kan de verhalen verbinden met zichzelf | de leerling kan de verhalen een plaats geven in een groter geheel/bredere context / de leerling leert door te kijken en te observeren informatie uit bronnen te halen |
Klas 1 | Klas 2 | Klas 3 | |
competentie | onderzoeken, ervaren, leren analyseren, verslag doen | als in klas 1 + | als in klas 1 en 2 + en interpreteren |
definitie | de leerling kan een eenvoudige opdracht uitwerken door een bepaald thema te verkennen en leert dat je gebeurtenissen kunt zien vanuit verschillende perspectieven en ervaart hoe de betrokken erfgoedinstellingen hun werk doen | de leerling leert waar te nemen, objectief te denken, zonder direct oordeel, doet nieuwe ideeën op / de leerling leert dat je verschillende bronnen moet raadplegen om het verhaal kloppend te maken | de leerling weet onderscheid te maken in informatie voor derden / de leerling weet elke vormen van erfgoedpresenteren er zijn / kent de doelstellingen van drie verschillende organisaties en weet welke verschillen en overeenkomsten er zijn |
erfgoedlocatie | de leerling leert diverse bronnen te gebruiken | de leerling weet bronnenmateriaal te interpreteren | de leerling weet welke verschillen en overeenkomsten er zijn; de leerling kan het bronnenmateriaal inzetten en gebruiken |
Klas 1 | Klas 2 | Klas 3 | |
competentie | keuzes maken, produceren, presenteren | als in klas 1 + | als in klas 1 en 2 + |
definitie | de leerling kan zelfstandig of in een groepje aan een opdracht werken / kan daarbij keuzes maken op basis van het geleerde / de leerling kan dit presenteren | als in klas 1 | als in klas 1 en 2 |
erfgoedlocatie | de leerling laat zien hoe hij het proces heeft doorlopen, zijn eigen persoonlijke betrokkenheid staat centraal, stelt vragen, kan zich inleven vanuit eigen situatie, vormt zich een mening | de leerling leert hoofd- en bijzaken te onderscheiden en dat je een onderzoek vanuit verschillende invalshoeken kunt doen | als in klas 1 en 2 / de leerling kan zijn meningsvorming onderbouwen / de leerling kan de juiste keuzes maken uit de informatiebronnen om tot de kerninformatie te komen |
Klas 1 | Klas 2 | Klas 3 | |
competentie | reflecteren, evalueren, meningsuiting vormen | als in klas 1 + | als in klas 1 en 2 + |
definitie | De leerling kan een mening vormen over het geleerde en zijn mening verwoorden aan klasgenoten en de docent | als in klas 1 | de leerling kan eerder gevonden bronnen verwerken tot een presentatie / de leerling leert dat je in deze ergoedinstellingen onderzoek kunt doen, zowel op historisch als maatschappelijk gebied |
erfgoedlocatie | de leerling leert werken met bronnen en onderzoeksobjecten / krijgt een kader waarbinnen hij de wereld om zich heen beter begrijpt | de leerling weet welke informatie waardevol is om later te presenteren | de leerling leert dat het bewaren van (historisch) erfgoed van betekenis is voor het krijgen van kennis en inzicht |