Nieuws

Haags Gemeentearchief presenteert – Online Cultuurmenules voor groep 8

Vanaf 15 maart biedt het Haags Gemeentearchief zijn cultuurmenules voor groep 8 van het basisonderwijs online aan.

Speurtocht door het depot
Museumdocenten Lotte en Robin nemen de leerlingen virtueel mee naar het depot in de kelder van het stadhuis. Ze gaan op zoek naar de dozen met de sterren die in het hele depot verstopt staan. De leerlingen hebben in hun eigen lokaal ieder hun eigen lesvel met een verhaal erop waarin bepaalde woorden missen. In de speurtocht gaan we op zoek naar de ontbrekende woorden om Bij iedere ster lossen de leerlingen een stukje van de puzzel op en uiteindelijk is het verhaal compleet

‘Live’ aanwezig op het digibord in de klas
Via teams maakt het Haags Gemeentearchief verbinding met de klas. Lotte en Robin zijn ‘live’ aanwezig in de klas op het digibord. Ze geven eerst een korte inleiding. Wat is dat eigenlijk een archief? Heb je misschien zelf ook wel archief in huis? Denk aan babyfoto’s en zwemdiploma’s bijvoorbeeld. En wat doet het Haags Gemeentearchief dan?

Aan de slag
Na uitleg hierover wordt de digitale speurtocht gestart. Tussendoor komen Lotte en Robin steeds terug om eventuele vragen te beantwoorden en ook om de leerlingen de tijd te geven hun antwoord in te vullen. Na afloop lezen de leerlingen samen met de leerkracht en de museumdocenten het hele verhaal door. De les loopt hier af. Afhankelijk van de interactieve elementen duurt de online cultuurmenules ongeveer 45 minuten tot 60 minuten.

Aanvullende documentaire
Op het YouTube kanaal van het Haags Gemeentearchief staat de compilatie ‘Gefilmd verleden, Den Haag in 1940 – 1945 Oorlog in Den Haag‘. Deze ruim 20 minuten durende compilatie is samengesteld met origineel filmmateriaal uit de Tweede Wereldoorlog en geeft een indringend beeld van hoe het echt was in Den Haag tijdens de oorlog. De leerkracht kan ter verduidelijking van de cultuurmenules, aansluitend op de les of op een later moment, deze film laten zien aan de leerlingen

Museumdocenten Djura, Romana en Sarah van Huis van het Boek geven de cultuurmenulessen coronaproof.

Coronacrisis en de cultuurmenulessen

Zoals overal het geval is, gooit de coronacrisis ook voor de twee Cultuurmenu projecten flink roet in het eten. De scholen en de musea moesten zowel tijdens de 1e als de 2e coronagolf tijdelijk dicht en nu helaas voor de 3e keer tot nader bericht tot en met 19 januari 2021.

Zodra het weer kan plannen we zo veel mogelijk lessen opnieuw, belangrijk daarbij is dat we goed contact houden met de scholen. De musea en de busvervoerder doen er alles aan om de lessen en het vervoer volgens de RIVM maatregelen zo veilig mogelijk te laten verlopen.

Het Humanity House is dicht!

Een paar weken geleden kondigde het Humanity House aan te moeten gaan sluiten op 1 november 2020 en dat vinden we zeer betreurenswaardig. In het Humanity House werd onder meer aandacht besteed aan het vluchtelingendrama en speelde het denken over onderdrukking en vrijheid een belangrijke rol. In tien jaar tijd trokken ze zo’n 250.000 bezoekers, onder wie veel studenten en scholieren. De Gemeente Den Haag heeft helaas in de subsidieoverwegingen niet gekozen voor het belang van het voortbestaan van deze bijzondere organisatie. Wie gaat nu het verhaal van het belang van vrijheid en het gevaar van onderdrukking aan kinderen en jongeren vertellen?

Over de Cultuurmenules van de afdeling Archeologie van Gemeente Den Haag

Erfgoedlessen zijn tegenwoordig, net als de kunsteducatielessen, bijzonder ‘actief’ in elkaar gezet. Elke vier jaar veranderen we in het Cultuurmenu ook de inhoud van de lessen, herijken we alle lesdoelen en sluiten we zoveel mogelijk aan bij wat op dat moment vanuit het onderwijs gewenst is. De docenten van onze archeologielessen brengen iets extra’s mee: ze zijn niet alleen goed thuis in de achtergronden van cultuureducatie, ze zijn ook zelf archeoloog.
De les die momenteel meedraait in het Cultuurmenu is voor groep 7. Na een introductie op het werk dat de archeologen in Den Haag doen, uiteraard gelardeerd met actuele zaken en bijzondere vondsten, gaan de kinderen zelf opgraven om te ervaren hoe het voelt een echt oud Haags voorwerp tegen te komen. Daarvoor beschikken we over grote zandbakken in ons gebouw (de Tempel).
Het valt niet mee om je grote ontdekking eerst te laten liggen en netjes op een kaart te tekenen waar het precies ligt, maar ja, zo gaat het in het echt ook. We laten zien dat niet alleen het voorwerp een verhaal vertelt, maar ook de plek waar het wordt gevonden. Als het meten en tekenen eenmaal klaar is, mag alles worden vastgehouden: van 2000 jaar oude Romeinse dakpan tot een pijpenkop uit de 19de eeuw.
De objecten die we voor educatie gebruiken zijn daadwerkelijk oud en gevonden in Den Haag, maar jammer genoeg afkomstig uit lagen of van plekken die geen wetenschappelijke waarde hebben. Voor educatieve doeleinden zijn deze vondsten vaak nog prima bruikbaar.
Een ander deel van archeologisch werk bestaat uit het vertellen van de verhalen die onderzoeken en opgravingen opleveren. Bijvoorbeeld door het maken van een tentoonstelling. We zetten in de les met de leerlingen op een rij wat daar allemaal bij komt kijken.
In drietallen gaan de kinderen daarna zelf aan de slag met een mini-vitrine, een authentieke vondst en inrichtingsmateriaal. Ze gaan op zoek naar het verhaal achter dit voorwerp en bepalen wat er op het tekstbordje moet komen. Ze zorgen dat de vitrine aantrekkelijk wordt ingericht.
Ook al is een les relatief kort (70 minuten), deze twee activiteiten laten leerlingen kennismaken met twee kerntaken van archeologen. Het creatieve proces staat hierbij heel bewust op de voorgrond. Leren gebeurt tijdens alle fases van de les. Er is geen goed of fout en dat maakt de les voor iedereen prettig om te doen.
Uiteraard hebben ook wij een aantal aanpassingen moeten aanbrengen om de Cultuurmenules coronaproof te kunnen geven. Bij de bevestiging van de lessen wordt uitleg daarover meegestuurd. Omdat we geen museum zijn en er geen contact met ander bezoekers plaatsvindt, zijn de wijzigingen goed in te passen. We kijken met veel plezier uit naar de komst van alle klassen, want er gaat immers niets boven ‘Komt dat zien’ met je eigen ogen!