Het is het einde van de dag en het museum gaat sluiten. De beveiliger en museumdocent doen de laatste ronde en ontmoeten elkaar in de cipierswoning bij een stapel voorwerpen en de plattegrond van de Gevangenpoort. “Wist jij…”, begint de één. De ander kijkt hem aan.. Dit is het begin van een speurtocht naar vier waargebeurde verhalen uit de Gevangenpoort. In verschillende ruimtes maken de leerlingen kennis met de gevangenen die hier zaten.
Ze ontdekken alibi, motief, misdaad en straf aan de hand van clues en spellen die in de ruimtes liggen.
De verhalen van de Gevangenpoort worden gevangen in een rondleiding waar ‘Cluedo’ en een escaperoom elkaar ontmoeten. De leerlingen gaan zelf ontdekkend aan de slag en alleen met elkaar kunnen ze de rondleiding tot een goed einde brengen.
Doelstellingen van de les
Onderzoek doen naar voorwerpen en verhalen. Bronnen analyseren en koppelen aan historische gebeurtenissen. Samenwerken, beargumenteren, analyseren en discussiëren aan de hand van verhalen en onderzoek.