Nieuws

Museumdocenten Djura, Romana en Sarah van Huis van het Boek geven de cultuurmenulessen coronaproof.

Coronacrisis en de cultuurmenulessen

Zoals overal het geval is, gooit de coronacrisis ook voor de twee Cultuurmenu projecten flink roet in het eten. De scholen en de musea moesten zowel tijdens de 1e als de 2e coronagolf tijdelijk dicht en nu helaas voor de 3e keer tot nader bericht tot en met 19 januari 2021.

Zodra het weer kan plannen we zo veel mogelijk lessen opnieuw, belangrijk daarbij is dat we goed contact houden met de scholen. De musea en de busvervoerder doen er alles aan om de lessen en het vervoer volgens de RIVM maatregelen zo veilig mogelijk te laten verlopen.

Het Humanity House is dicht!

Een paar weken geleden kondigde het Humanity House aan te moeten gaan sluiten op 1 november 2020 en dat vinden we zeer betreurenswaardig. In het Humanity House werd onder meer aandacht besteed aan het vluchtelingendrama en speelde het denken over onderdrukking en vrijheid een belangrijke rol. In tien jaar tijd trokken ze zo’n 250.000 bezoekers, onder wie veel studenten en scholieren. De Gemeente Den Haag heeft helaas in de subsidieoverwegingen niet gekozen voor het belang van het voortbestaan van deze bijzondere organisatie. Wie gaat nu het verhaal van het belang van vrijheid en het gevaar van onderdrukking aan kinderen en jongeren vertellen?

Over de Cultuurmenules van de afdeling Archeologie van Gemeente Den Haag

Erfgoedlessen zijn tegenwoordig, net als de kunsteducatielessen, bijzonder ‘actief’ in elkaar gezet. Elke vier jaar veranderen we in het Cultuurmenu ook de inhoud van de lessen, herijken we alle lesdoelen en sluiten we zoveel mogelijk aan bij wat op dat moment vanuit het onderwijs gewenst is. De docenten van onze archeologielessen brengen iets extra’s mee: ze zijn niet alleen goed thuis in de achtergronden van cultuureducatie, ze zijn ook zelf archeoloog.
De les die momenteel meedraait in het Cultuurmenu is voor groep 7. Na een introductie op het werk dat de archeologen in Den Haag doen, uiteraard gelardeerd met actuele zaken en bijzondere vondsten, gaan de kinderen zelf opgraven om te ervaren hoe het voelt een echt oud Haags voorwerp tegen te komen. Daarvoor beschikken we over grote zandbakken in ons gebouw (de Tempel).
Het valt niet mee om je grote ontdekking eerst te laten liggen en netjes op een kaart te tekenen waar het precies ligt, maar ja, zo gaat het in het echt ook. We laten zien dat niet alleen het voorwerp een verhaal vertelt, maar ook de plek waar het wordt gevonden. Als het meten en tekenen eenmaal klaar is, mag alles worden vastgehouden: van 2000 jaar oude Romeinse dakpan tot een pijpenkop uit de 19de eeuw.
De objecten die we voor educatie gebruiken zijn daadwerkelijk oud en gevonden in Den Haag, maar jammer genoeg afkomstig uit lagen of van plekken die geen wetenschappelijke waarde hebben. Voor educatieve doeleinden zijn deze vondsten vaak nog prima bruikbaar.
Een ander deel van archeologisch werk bestaat uit het vertellen van de verhalen die onderzoeken en opgravingen opleveren. Bijvoorbeeld door het maken van een tentoonstelling. We zetten in de les met de leerlingen op een rij wat daar allemaal bij komt kijken.
In drietallen gaan de kinderen daarna zelf aan de slag met een mini-vitrine, een authentieke vondst en inrichtingsmateriaal. Ze gaan op zoek naar het verhaal achter dit voorwerp en bepalen wat er op het tekstbordje moet komen. Ze zorgen dat de vitrine aantrekkelijk wordt ingericht.
Ook al is een les relatief kort (70 minuten), deze twee activiteiten laten leerlingen kennismaken met twee kerntaken van archeologen. Het creatieve proces staat hierbij heel bewust op de voorgrond. Leren gebeurt tijdens alle fases van de les. Er is geen goed of fout en dat maakt de les voor iedereen prettig om te doen.
Uiteraard hebben ook wij een aantal aanpassingen moeten aanbrengen om de Cultuurmenules coronaproof te kunnen geven. Bij de bevestiging van de lessen wordt uitleg daarover meegestuurd. Omdat we geen museum zijn en er geen contact met ander bezoekers plaatsvindt, zijn de wijzigingen goed in te passen. We kijken met veel plezier uit naar de komst van alle klassen, want er gaat immers niets boven ‘Komt dat zien’ met je eigen ogen!